Häll upp ett glas kallt vatten

Material: Bägare och kallt vatten

Hypotes: Jag tror att rumpstempraturen kommer att göra så att vattnet blir varmt

Genomförande: Jag hällde vatten i en bägare och lät den stå tills den blev varm.

Resultat: Vattnet blev varmt och det bildades bubblor.

Slutsats:
Bubblorna är luften som kommer från det kalla vatten som blev varmt.

Hur ändras volymen när is smälter

Material: Mätcylinder, nål, vatten och en isbit

Hypotes:
Jag tror att vattnet kommer att stiga med 10ml

Genomförande:
Jag hällde isen i cylindern

Resultat:
Inget hände

Slutsats:
Is har större volym än vattnet

Bubblor i kokande vatten

Material: Bägare,vatten och värmeplatta.

Hypotes:
Bubblorna kommer gå upp och vatten avdunstas.

Genomförande:
Jag hällde vatten i en bägare och la bägaren på en värmeplatta. Sen värmde jag den och det började koka och vattenånga kom.
Resultat: .Vattenångan är i bägaren och man kan se det. Bubblorna som kokas är vattenånga och det som stiger upp är små vattendroppar.
Slutsats: När vatten kokas bildas vattenånga och när vattenånga stiger upp blidas små vattendroppar.

No lektion 2011 v. 19 Vattnet går runt i ett kretslopp

1. Vatten gas

2. Den är osynlig

3. Av slumpen, molekylerna åker upp av slumpen

4. 1. Vattnet avdunstas, 2 Det blir moln, 3 molnet stiger, 4 regnar, 5 vattnet rinner tillbaka.

5. För att växterna tar vattnet och bildar socker till äppelträd, sen äter vi dinosaurierna och vattenmoleyler kommer ut ur de, men inte samma molekyl

H. För att det finns så mycket saltvatten som "tar" socker vattnet

No lektion 2011 v. 19 Vattet har egna egenskaper

1. H2O

2. 4+ grader

3. Vattnet fungerar presis tvärtommot alla ämnen, om isen skulle sjunka till bottnet av havet skulle hela havet frusna till på sommaren
4. Ytspänning är när molekylerna dras mot varandra, vi märker det när det droppar på en kran t.ex

5. Värmekapacitet menas att olika ämne är olika lätta att värma upp och kyla mer

6. Med kapillärkraft

No lektion 2011 v. 19 Vatten

1. Ungefär 70% av vi består av vatten

2. Ungefär 200 liter använder vi per dag

3. Saltvatten 97,3% Is 2,1% Sjö och flod sötvatten 0,01%

4. Golfströmen(är viktigt för norden, den ger oss värme), båtar och fiskar

5. Vi skulle inte överleva, för att vi behöver vatten,  visa av oss skulle överleva men vissa skulle kriga för att bo där.

Labbrapport varmluftballonger

Material: Sopåsar, varmlufts pistol, värme ljus och träd.
Resultat: När vi använde pistolen mot påsen så värmde påsen och flög iväg men vi failade för att den åkte upp på taket när den skulle ha åkt högre upp.
Slutsats: När man använder varmluft och varmluften är så lätt att den gör så det flyger upp i skin.

Labbrapport 1 1/4-11

Material:Glasbägare,rosa vatten,glas vas och en trä bit.
Hypotes:Vi tror att det kommer att trycka ner och att trä biten kommer att fastna i vasen.
Resultat:Träbiten trycktes ner i vattnet och stog stilla.
Slutsats:Vi lärde oss att den gick aldrig upp för att den är fyllt av luft.

No lektion 2011 v. 13 Ozoner

1. Ett Ozon är en molekyl som tar bort gasen runt atmosfären. Som när ett flygplan är vid lyften utlöser den gas och då tar Ozonerna bort gasen (Syreatom+Syremolekyl=Ozonmolekyl.)

2. De används till fryser och hårsprej förut. Men nu vet vi att Freonerna förstör Ozonerna.

3. Syreatom+ 2 Syremolekyl=Ozonmolekyl. Ozonerna vid marknivå är skadligt för oss och kan ge oss cancer.

4. Ozoner är ett molekyl som tar bort gaserna runt amosfären den består av syre.

5. För vi hadde använt freoner och för våra gaser vi har släppt.

6. Ozon boldas när det starka soljuset högt uppe i atmosfären bryter söndersyremolekyler så att det bildas fria syreatomer.

H. Inte ha frenoner

No lektion 2011 v. 13 Luft sid. 54-57

1. Syre 21%, Koldioxid0,04%, Ädelgas 0,93% och Kväve78%.

2. Kväve.

3. Syre består av 21%

4. 10mils

5. För att molycurerna väger. (1 liters luft= 1gram)

6.Man kan kolla med en glödande pinne. Om den brinner fullt är den ren syre.

7. Kväve=N2, Syre=O2. De ser ut som runda bollar med röd och vit färg.

8. Kvävgas använder vi för att släcka eld i labbrummar, Syrgas använder vi för industri eller någon som är väldigt sjuk.

9. Man fryser luften så hårt att den blir flytande. Sen kan man utnutja att gaserna har olika kokpunkt och skilja dem åt geno destillation.

10. Allt skulle brinna upp direkt.

Materia

1.Materia är föremål som du kan känna på

2.Eld är inte materia.

3.Soffan, Tv, data osv

4.Hushållsvåg, Badrumsvåg, Electrånisk snabbvåg osv.

5.a)1200g b)3600g c)13060g d) 0,42kg e)0,082kg f)9,4kg

6.a)0,15g b)0,015mg c)0,15mg d)0,0015mg e)0,65g f)0,065

7. Svar 2300gram

8. a)50g+10g+5g+2g+2g=69g b)200g+100g+20g+10g+2g+1g=333g c)500g+50g+10g+5g+2g+1g=568g

9. man tar en skruv som kanske väger 1,11, lägger i skruven i påasen och det står 2360g då dividerar man 2360 delat med  1,11 så blir det kanske 945st.

10.Måtband, linjal, skjutmått, tumstock o.s.v

11.Skjutmått och mitrometer.

12.a)1,4m=140cm b)3,2m=3200mm c)0.65m=65cm d)270cm2=2,7dm2 e)28cm2=2800mm2 f)1,48m2=148m2

13.SKIPPAR!!!

14.61.5m2

15.SKIPPAR!!!!

16. a)1dm3=1000cm3 b)1dm3=1 liter c)1 liter=1000cm3

17. a)100cm3=100ml b)2500ml=2,5 liter
18.30cm x 15cm x12 cm=5400 cm3=5,4 liter
19.Man ska använda ett mätglas.
20.Man tar 100 vattendroppar i ett mätglas och sen dividerar man det med 100 så får man en droppe i volym.
21.Den smala mätglaset för att den har längre avstånd mellan delstrecken.
22.Han sätter stenen i ett mätglas och sen mäter man hur mycket volymen stenen har.
23.SKIPPAR!!!!
24.a)Atom b)Atom betyder odelbar.
25.Ett grundämnen är endast en slags atomer som finns i ämnet.
26.Järn,Guld och Koppar är grundämnen.
27.a)Kemisk förening. b)Trä,Plast och Papper är kemiska föreningar.
28.a)Kvävemolekyl består av 2 kväveatomer. b)Vattenmolekyl består av 2 veteatomer och 1 syreatomer.
29.I flytande,fast och gasform.
30.Vatten finns i alla tre former.
31.a)De flesta ämnen smälts. b)I fast form.
32.a)Vatten har kokpunkten 100c b)Vatten har fryspunkten 0c c)Is har smältpunkten 0c
33.Aluminium,Zink,Tenn och Bly.
34.När bubblorna kokas då finns vattenångan där.
35.Luften blir flytande form.
36.Det menas att vattenångan blir från gasform till flytande form.
37.Det försvinner genom att vattnet avdunstar från det blöta plagget.
38.Moln bildas genom att vattenångan stiger upp och då avkyls den och kondenseras till små vattendroppar som gör så att det bildas moln.
39.a)Det som gör att vatten kan bilda droppar är genom vattnets ytspänning. b)Det är vid rengörng hos ytspänningen som vid tvätt och disk.

Film Om Materians Faser

Vaten har tre faser.

En kan skäras som is, en kan man dricka som flytande en ångas om gas, och en fjärde fas, plasma.

Fasta ämnen har volym, former. Regelbundna är som kristal och som snö som är aldrig lika.

Fasövergång är växlingen från en gas till en annan.

smältpunkt is smälter

 

Vätskor

Vätrkor har ingen Reglbungda form.

Viskosositet är ett mått på hur trögflytande en vätska är.

Vatten har ochså viskosositet.

Plasma

Plasma är ett energirikt tillstånd där molykurer och atomer börjar att lösas upp.

Plasma kan komma up till en miljon

Gaser

Gaser har ingen form, ingen bestämd volym vatten kan vara gas_ånga.

Kompremera=pressa ihop.

Expandera=sprida ut sig.

Ju varmare gasen är destå mer sprider molykurerna, som en lufftbalong.

Boyles lag

Boyes lag säger att trycket hos en gas är omvänd proprtionellt till temperaturen.

När tryket ökar skunker temperaturen.

Guy-Lyssacs lag

Guy-Lyssacs lag säger att volym och temperaturen är direkt proprtionella till varandra.

Om man lägger en ballong i frysen blir den mmindre, om man värmer den blir den större.






No lektion 2010 v. 50 Materia

1.Materia är föremål som du kan känna på

2.Eld är inte materia.

3.Soffan, Tv, data osv

4.Hushållsvåg, Badrumsvåg, Electrånisk snabbvåg osv.

5.a)1200g b)3600g c)13060g d) 0,42kg e)0,082kg f)9,4kg

6.a)0,15g b)0,015mg c)0,15mg d)0,0015mg e)0,65g f)0,065

7. Svar 2300gram

8. a)50g+10g+5g+2g+2g=69g b)200g+100g+20g+10g+2g+1g=333g c)500g+50g+10g+5g+2g+1g=568g

9. man tar en skruv som kanske väger 1,11, lägger i skruven i påasen och det står 2360g då dividerar man 2360 delat med  1,11 så blir det kanske 945st.

10.

No lektion 2010 v. 47 Blodet och vårt imunförsvar

1. 6-4liter.

2. Vita blodkroppar, Röda blodkroppar och Kapillärväg.

3. Blodkroppar bildas i benmärgen.

4. Hemoglobinet transporterar syrgas från lungorna.

5. Det hjälper att läka såren och infektion.

6.Kroppen stoppar en mindre blödning genom att lägga på många blodplättar.

7. Nyckelbensven, Tymus, mjälte och benmärg

8.T-celler och B-celler smarbetar för att bekämpa bakterier. B-celler kan bilda antikroppar som fäster på bakterierna och dödar de.

9. när vi vacsinerar oss utnyttar vi att immunförsvaret kan minnas.

10.En aids-sjuk person är känslig för infektioner för att viruset av hivet förstör hjälparcellerna.Immunförsvaret blir slagen ut och den aids-sjuke blir väldigt känslig för alla olika sorter av infektioner.

No lektion 2010 v. 46 Blodomloppet

1: svar: artär och kapillär .

2: svar : kapillärer .

3: svar: den har två förmak och två kammare.

4:svar: den pumpar ut syre och näring.

5: svar: i den vänstra kammaren ger den ständigt med blod till alla organ. Och den hägra sidan av hjärtat ger också ständigt blod till alla organ.

6: svar: det är för att den har två kammare .

7: svar:det finns en muskelpump i benet som pumpar tillbaka blodet.

8:svar: automatiskt .

9: svar: det beror på att muskelpumpen inte arbetar när benet står stilla.

 


RSS 2.0